Anak ibu syg

ibu syg sgt anak ibu, Muhammad Mizan Nurhakim

Sunday, October 7, 2012

kecek luaiiii hehehe

arini nak story pasal org klate yg nak cakap bahasa melayu yg betul...aku d lahirkan n d besarkan d kb, klate...sek ren (srk sultan ismail 3), sek men (sek men zainab 1) pun kat kb...tp bila melanjutkan pelajaran ke universiti (universiti teknologi petronas) & maktab (institut perguruan ipoh perak) dh kene kluar dari kb menuju ke perak plk...1st posting ke limbang, sarawak kemudian berpindah ke kl sejak 3thn yg lepas hehehe so mula2 nk kuar dari kb cam xde masalah sgt nk communicate dlm bahasa melayu cuma adalah certain words yg terkeluar ikut klate hehehe...especially bila kawin ngn hubby yg berasal dari jb...

skng ni nk story pasal si bdk tomato plk...mizan mmg dari baby dh tinggal ngn my parents kat kb...pd mulanya my parents xsmpi hati nk lepaskan mizan duk umah pengasuh maklumla cucu sulung...tp weken bese kami akan balik jenguk dia n time cuti sek plk kami ambik dia bawak balik kl...so mizan mmg communicate dlm bahasa klate kecuali klu dia ckp ngn aku & abah dia...ada masa dia tersasul guna words klate dlm ayat bahasa melayu time communicate ngn aku & abah dia hehehe...so kat sini nk list word klate yg dia translate jd bahasa melayu 'luar' hahaha...




  bahasa melayu --- bahasa klate --- bahasa klate melayu mizan (hehehe)

1. melayang --- nayyey --- menayan

2. pijak --- jijok --- jijak

3. jentera --- keto sodok --- kete sodak (kami panggil 'cencodot')

4. bertumbuk/bergaduh --- gocoh --- gocah 




yg ni plk bahasa2 yg aku pernah tersasul kat umah time cakap2 ngn hubby hehehe...




situasi 1

hubby suka baca buku pastu sepah2kan so aku dtg n bgtau 'abang, jgn la kuban (kube) buku2 kat cni'
maknanya jgn sepah hehehe

situasi 2
satu hari ada seekor semut jln kat atas tilam mizan so dgn pantas aku menjerit kat hubby 'perenyet (peghenyek) la semut tu, nnt gigit mizan plk' maksudnya penyet/bunuh semut tu hihihi

situasi 3
aku beli karpet baru so mmg xd benarkan sapa2 pijak sbb syg sgt :p satu ari hubby pijak so terdgr la suara aku ckp 'abang...abang jiret (jighek) atas carpet baru nor' pastu hubby ckp 'alah, xpe la abg pijak sikit je...sipi2 je' pastu kami gelak sama2...aku gelak sbb aku baru realize ckp jiret td

situasi 4
mama suh hubby tlg ambikkan daun pandan kt blakang umah...hubby tanya kat mana...then aku menyampuk..'kt dlm rak (daley rok) tu' hubby pening...'kat dlm rak ada buku je...xde daun pandan' kes kes kes...maksudnya dlm semak :p


stakat ni yg tu je yg aku ingat...sebenarnya ada byk lg hehehe nnt ada masa aku update semula...sebenarnya aku sgt2 suka anak aku tau semua bahasa (klate & melayu standard) sbb kami asal kb so mmg kene tau cakap klate...hubby plk mmg klu blh nk jgk anak2 ckp bahasa dia (johor) tp d sebabkan johor xde loghat sgt so ckp biasa je...walaupun hubby ada darah2 minang sikit2 tp dia sendiri pun xtau mana bahasa minang...satu advantage klu anak kita tau semua bahasa & budaya kita sbb dorang la generasi yg bakal mewarisi semua adat resam budaya kita...skang aku rasa betapa pentingnya bahasa ibunda sendiri contohnya penggunaan 'ambo' yg bermaksud 'saya' mmg jarang kedengaran d kalangan muda mudi jd klu kita xguna sapa lg...mmg aku tabik spring pd org2 muda yg masih menggunakan kata ganti diri 'ambo'...pasni aku pun nk apply hehehe *mood sedar diri sekejap*

4 comments:

dyanayusuf said...

Kt rumah aku kecek klate, husband aku kecek kedah, anak kecek kl ..hehe

eira eixora said...

kat umah sy sume kecek kelate. sapa babysitter dhiya pun oghe kelate. nanti dhiya sekoloh kot baru kecek luar.

tp sy tk rjin guna perkataan ambo

NadiaNatasha Norhusniyah said...

meriahnya na...mcm2 bahasa ada hihihi...aku time ngepek meme kecek klate pekak likat la :p

NadiaNatasha Norhusniyah said...

bestnya anis...kecek klate payoh nk blaja klu xajar awal2...kecek luar seney jah nk blaja...abe mokhtar 5thn kt sains mache...5thn 2saing ore klate kt utp...4thn nikoh ngn kak nor tp masih xleh kecek klate sepenuhnya lg hehehe