Anak ibu syg

ibu syg sgt anak ibu, Muhammad Mizan Nurhakim

Tuesday, September 4, 2012

Kuih org dlm pantang


pernah dgr x kuih ladu? klu org india kuih laddu tu sejenis manisan tp klu org klate plk kuih ladu tu makanan org dlm pantang / ibu lepas bersalin...rasa dia? emm susah nk ckp tp klu time xpantang aku mmg xpandang pun kuih ni hehehe...bese org2 tua pun suka mkn jgk sbb dlu aku pernah tgk nenek aku (mak papa) tiap2 kali dia balik kb mst dia akan beli & makan kuih ni, siap beli 2-3 plastic utk wat balik kl huhuhu...

1st time mkn kuih ni time pantang bersalin kat mizan dlu, aku mkn 1 je pastu selebihnya mama yg abiskan...rasa dia cam pahit2 manis sbb dia ada campur lada hitam...sebenarnya bagus utk panaskan badan ibu2 dlm pantang tp aku ni jenis yg memilih mkn ckit...xsedap ckit xnk mkn, pahit ckit xnk mkn...tp skang baru sedar benda2 yg org bg tu mmg ada la kepentingan dia d kemudian hari...so walaupun xsedap ckit aku telan la jgk...skang ni bila dh slalu telan mmg tekak dh jd biasa n xde masalah...

klu kt kb, kuih ni ada d jual d pasar siti khadijah, pasar mpkb(dlu la) dijual bat gerai2 yg jual jajan mcm kerepek, keropok, gula2 buah celagi & mcm2 lg la jajan org klate dlu2...dari segi rupa, kuih ni nmpk cam tepung gomak tp tepung gomak biasanya bulat & besar, ladu ni kecik je & biasanya bentuk dia segiempat camni...lepas mkn kompem badan rasa cam berpeluh2 walaupun dlm aircond..sesetengah org ckp rasa dia exotic...xtau la se exotic mana tp yg pasni benda ni mmg berkhasiat utk panaskan badan...nk tau jom la cuba :p


No comments: