Anak ibu syg

ibu syg sgt anak ibu, Muhammad Mizan Nurhakim

Wednesday, September 19, 2012

petua rawat ruam d muka baby baru lahir

sian baby potato ibu...muka dia tumbuh ruam...dh dekat seminggu ada tp xilang2 lg...dlu masa dia mula2 lahir mmg aku slalu pakaikan bedak kat muka dia...xkira la lepas mandi ke...nk tdo ke...mst pakai bedak sbb aku rasa bila pakai bedak dia rasa selesa...tp xsangka plk ada ruam...tp xpasti pun punca dia apa...nk kata aku salah makan? marissa xmenyusu badan sepenuhnya sbb aku kekurangan susu so dia isap ckit2 je tu pun adala dlm 2/3 kali je sehari...pernah sehari tu aku xbg langsung susu badan sbb kot2 ada alah ke apa tp masih xberubah jgk...sian sgt2...

last week, masa abah dia balik kg, kami bwk dia g clinic pakar kanak2 sbb nk bersunat...alang2 dh smpi sana, aku & hubby tanya doc pasal ruam kat muka dia, time tu mula2 nk timbul...doc kata biasa je then dia bg cream sapu tp smpi skang aku xguna cream tu sbb risau nk sapu kat muka...klu kat badan n vontot blh la try...

arini start tuk search punca2 ruam ni n cara nk rawat dari FB, blog2 n forum & ini hasilnya...

punca:

1. susu ibu/botol yg meleleh lekat kt muka
2. panas
3. udara xbersih
4. cecair mandian yg xserasi ngn kulit baby
5. debu dari baju/mitten sbb baby suka gosok2 muka ngn tangan dia
6. pemakanan ibu (bg yg BF)

cara atasi:

1. sapu tepung ubi kayu/tepung kanji secara kering atau campur sedikit air, wat jd cam bedak sejuk
2. cream yg blh sapu utk ruam pd muka
3. sapu guna bedak sejuk
4. sapu guna losyen baby j&j

.....kat atas ni post yg aku draf 2-3 hari lepas...so arini lepas applied cara sendiri rawat ruam baby alhamdullilah berjaya...mula2 aku mmg xbrapa yakin nk tempek cream kat muka baby sbb bimbang benda tu racun kot2 dia duk gosok2 ngn mitten dia so mula2 aku beranikan diri sapu cream yg paed bg aritu kat muka marissa...ptg tu muka dia nmpk makin merah so stop sapu...

.....mlm tu aku cuba celupkan kapas dlm air zam2 pastu selawat 3x kemudian sapu pd muka dia...Alhamdullilah bgn pg muka dia start menggelupas ckit2 je, pg tu sapu lg guna air zam2 ikut cara yg sama...ptg tu mmg muka jd licin...syukur sgt2...jd aku suggest pd ibu2 muda kat luar sana yg xde experience cam aku ni, xyah guna benda2 yg memudaratkan baby (klu nk ikhtiar tu blh je) guna je air zam2 terbukti berkesan...Allahuakbar tq Allah :)

No comments: