Anak ibu syg

ibu syg sgt anak ibu, Muhammad Mizan Nurhakim

Thursday, August 18, 2011

ayam masak sambal hijau

Ayam Masak Sambal Hijau



Assalamualaikum bloggers, bulan ramadhan ni mmg setiap hari pk kan resipi istimewa utk juadah d bulan istimewa hehehe, last 2 days aku tiba2 plk teringin nk makan kerutub ayam macam yg mama buat...ermmm mmggggggg bestttt sgttttt, so aku call mama tanya resipi, lepas habis sekolah aku terus g giant cari bahan2 sambil tukar baju yg aku beli aritu, ambik size besar skit (perasan kecik rupanya aku nih)...balik ke rumah aku terus masuk dapur n buat persediaan tp sedihnya sbb kerutup xjd macam yg mama buat, xtau kenapa kuah dia pekat semacam je mcm dodol plk aku tgk so aku xberani nk masukkan ayam, time tu masa tinggal lg sejam nk berbuka so ngn pantasnya aku sediakan bahan2 n tukar ke menu lain, maka terhasil la ayam masak sambal hijau nih

Bahan2: -
- seekor ayam dipotong 4 (dilumurkan dgn garam & kunyit)
- 3 ulas bawang putih
- 10 tangkai cili api (hijau)
- 2 tangkai cili besar (merah kehijauan)
- 1 labu bawang merah
- 1 asam keping
- garam & serbuk perasa

Cara2: -
- goreng ayam dlm minyak yg byk sehingga garing
- kisar bawang putih, cili api & cili merah 
- tumiskan bahan2 kisar hingga pecah minyak
- campakkan 1 keping asam
- tambahkan garam & serbuk perasa secukupnya

senang, mudah dan ringkas, nk kejar masala katakan hehehe, sib baik menu ni mmg hubby suka so xde masalah la tp next time mst wat skali lg kerutup mcm mama buat, nnt balik kb nk menuntut ilmu lg pd yg pakar iaitu mamaku syg hehehe

Sambal ni bese goreng tauhu tempe pun best gak


No comments: