Anak ibu syg

ibu syg sgt anak ibu, Muhammad Mizan Nurhakim

Saturday, April 13, 2013

gatal tangan wat DONUT BALL la plk

hallo lama xbersiaran kan..rindu nk baca blog kawan2 semua...dh byk cite aku termiss kat cni tp xpe klu ada masa nnt aku update balik...utk diari diri sendiri jgk kan hehehe

pg ni bgn tido je terus jd rajin xtau nape...lepas solat subuh terus turun bawah n start masak...hubby masih lena ngn bdk potato so senang ckit aku nk wat xtvt aku tnp gangguan dr dorang wahahaha (mcm gelak penjahat) arini aku masak sambal tumis ikan bilis, sup ayam & carrot pastu goreng ikan rebus...lepas dh siap masak terasa cam nk cuba wat dragon donut ball plk sbb lepas sembahyang subuh pg td aku sempat bukak fb n tgk member wat donut ball siap ada resepi lg so bahan2 semua dh ada ape lg aku jlnkan la misi aku...

wat donut ni perlukan kesabaran sbb dlm proses mengguli donut mst ada je tangan2 yg nk tlg kacau keje aku...bdk potato pn kejap2 merangkak dtg ke workstation aku aka dapur...kejap2 hubby plk dtg picit2 donut aku...alahai bila nk siap ni...lepas dh siap uli kene biarkan plk doh tu naik (kembang) tp mata mst selalu alert sbb ada je tgn2 yg nk g picit (kali ni tangan bapak bdk potato)

lepas dh siap kene uli kecik2 n biarkan kejap dlm pinggan biar dia naik b4 goreng...aku mkn berdua je so mst goreng ckit je nnt xabis plk, so donut yg lebih aku frozen kan senang next time nk mkn campak je dlm kuali...jom layan gambar dlu....
yg ni rupa lepas dh goreng...golek2 dlm gula jap je


utk frozen kan senang je...goreng donut xsmpi seminit just utk matikan yis tu je pastu angkat n bungkus b4 masuk dlm peti

nk resepi ? jom tgk kat bawah...

Bahan2:
2 cwn gandum
Sprh yis mauripan (direndam ngn air suam+2 sdb ss pekat manis)

Cara:
Rendam yis ngn air suam serta ss pkt mnis smp bbuih.
Msukkn air rndaman yis td dlm gandum.
Uli smp doh x lekat kat tngan.(klu lmbik taruk gndum skit....sy men agk jer).
Biarkn doh slm 15 min (dia akn nek skli gnda)
Tumbuk doh tu bg anin kuar,uli lg skli than leh la wat btk donut@bbola.
Grg dlm minyak yg bnyk ngn api sdhna (klu x,x msk dlm dia)
Slmt mcba (rsipi ni sy cb n dpt dr kwn sy)

p/s: credit 2 pn nurul hisham aka sham...tq u u...next time share la resipi best lg ye hehehe

No comments: