Anak ibu syg

ibu syg sgt anak ibu, Muhammad Mizan Nurhakim

Tuesday, May 31, 2016

ikan siakap masak tomato

ni resipi last week b4 cuti sek...maklumla b4 cuti aritu ari2 bz...ari2 blk lewat...ngn meeting...ngn jamuan...mcm2 la...so satu aritu (xingat dh ari ape) aku gagahkan diri utk masak sbb bdk tomato ngn bdk potato bese tdo awal klu weekdays so malas la nk kuar dinner...balik sek je terus bukak freezer kuarkan ikan siakap yg ada dlm peti (ikan ni dh siap siang...senang) so rendam je supaya cepat lembik...lepas dh siapkan bdk2 kecik, solat n mandi...aku melompat masuk dapur...bg 2 org bdk tu tgk cite kartun (superwing) baru diorang duk diam2...nk masak ni xlama mana pun...yg penting b4 masak lauk kene masak nasik dlu supaya lauk masak time sama ngn nasik masak (konfius ke ayat aku nih...hehehe) jom tgk resipi kat bawah ni...


resipi:
- 1 ekor ikan siakap (goreng deep fry - lumur garam kunyit ngn tepung ckit utk garing) - aku guna tepung jagung
- bawang putih ngn bawang merah  - dimayang halus
- sedikit sos tiram, sos cili, sos tomato, garam n perisa
- tomato, bawang besar ngn cili besar utk hiasan

cara2:
- goreng ikan sampai garing then ketepikan
- tumis bawang hingga garing (guna ckit je minyak goreng ikan td) masukkan semua sos...serba ckit je...nak campur kicap ngn sos ikan ckit pun xpe...
- bila dh nampak cam sebati n kuar asap campur ckit je air putih
- tambah garam n serbuk perasa
- letak bahan2 hiasan (tomato, cili segar, bawang besar)
- pastu tuang atas ikan td
- siap

sib baik siap ontime...kebetulan hubby balik semua baru je siap masak...ape lg bedal la sebelum maghrib...hubby ngn anak2 siap tambah2 lg...tp utk hubby aku tambah 1 lg menu iaitu sambal tomato huhuhu hubby ku xleh makan klu xpedas (maklumla org johorla katakan) so skng ni sejak anak2 dh semakin membesar aku n hubby train dornag makan nasi so lauk xleh pedas sgt nnt kesian plk kat tomato ngn potato...nnt sambal tomato tu aku share resipi dia lain kali ye sbb gambar xde...nnt next time aku ambik gambo n share k...bila tgk hubby ngn anak2 mkn berselera aku pun rasa happy wlaupun penat...itulah air tangan isteri n ibu hehehe :p slamat mencuba semua :)

No comments: