Anak ibu syg

ibu syg sgt anak ibu, Muhammad Mizan Nurhakim

Tuesday, May 24, 2016

tiramisu

hello & salam all...

hari guru aritu along request nk wat kek utk teachers dia...dia ckp 'ibu ajar je nnt along yg buat utk teacher along' so ibunye dengan gigih dan tekun berhari2 mengg'google' resipi kek yg senang n xpayah nk guna oven...kang terbakar plk tangan ank aku klu guna oven hehehe...setelah dipertimbangkan aku decided nk wat tiramisu...ni 1st trial..xpernah wat tp pernah makan wahaha...mmg senang n mudah...sedap n lazat serta menggemukkan hihihi





ni resipi dia...senang gak la sbb aku search byk web so ni dh dicampuradukkan ikut citarasa aku sendiri...hehehe

bahan2
1. cream cheese..aku guna philepedia seketul
2. 1/2 cawan gula
3. whipped cream 225ml
4. 1 sudu essen vanila
5. 1 peket biskut lady finger
6. nescafe (bancuh ngn air suam)
7. serbuk coklat (aku guna vico yg ada kat umah je)
8. strawberi (utk hiasan)

cara2:
1. masukkan cream cheese, whipped cream, esen vanila n gula dalam mixer...pukul hingga sebati n nmpk cantik...ketepikan
2. cicah biskut dlm air...jgn smpi lembik sgt...pastu susun dlm bekas tupperware...
3. bubuh cream atas tu...
4. tabur serbuk coklat...
5. ulang langkah 2 - 4 sampai bekas hampir penuh...
6. last skali hias dgn fresh strawberi...
7. simpan dlm peti smpi 2-3 jam...dh blh ngap

aritu aku wat dlm 3 tupperware...2 along bwk g sek lg satu utk mkn kat umah tp biskut tu ada lebih lg dlm sebatang 2...korang pn blh la cube wat pasni...mmg xsangka ringkas sgt...tp along pelik sbb dia yg request nk wat tup2 ibu yg beria buat...dia jg tukang pegang mixer je hehehe...nnt along besar baru leh masak hehehe skng kene jd little helper ibu je dlu kah3...bye2

2 comments:

dyanayusuf said...

along dok KL dah ke? syiok laa

NadiaNatasha Norhusniyah said...

aah dina...along dh duk kl...baru this yr hehe