Anak ibu syg

ibu syg sgt anak ibu, Muhammad Mizan Nurhakim

Saturday, November 17, 2012

Cuba resipi mak mertua skali skala

sambal penyet...lepas tgk tutorial baru jd buat

ini resipi sudah d adaptasi ye hehehe

last 2 weeks balik jb, kampung hubby...bese klu balik sana aku je yg masak sbb mak mertua aku sibuk ngn bisness dia...especially mlm sbb betul2 kedai kat tepi laut kt stulang laut nuhhh...tp kali ni cam best plk sbb mak mertua yg masak almaklumla dh ada baby kecik so susah la konon2 nya nk masak....

time mak mertua masak aku mmg gatal tgn nk tlg bukan pe sbb dh biasa klu ngn mama, aku mst masak sama2 ngn dia walaupun hanya utk tlg kacau2 je...konon2 kali ni nk jd menantu kesayangan la, bodek baik punya kui kui kui...aku tgk mak mertua aku masak sambal penyet sama dgn yg aku mkn kat wong solo...mak mertua aku mmg xpert masak masakan jawa sbb bapak mertua aku org jawa huhuhu so bila aku tgk dia wat n compare ngn yg aku wat mmg berbeza la...rupa2nya dia guna byk minyak pastu masak sampai semua cili layu...aku plk guna ckit minyak (kedekut minyak :p) patutla xbrapa nk menjadi yg aku wat...tp sambal yg mak mertua aku wat tu agak manis, terlebih letak gula kot...aku tgk elok je dia tambah gula byk2 kali tp ttp aku puji sedapppp (bodekkkk lg d citu hahaha) bila time aku wat, aku tanya hubby 'sama xrasa sambal nor wat ni ngn yg mak wat' hubby ckp 'aah tp nor wat lg sedap' hehehe time ni aku rasa nk melompat2 sambil ckp yeay kuat2 sbb hubby puji kes kes kes

sayur plk, dia masak kobis tumis guna udang kering yg d tumbuk ngn bawang...b4 ni aku xpernah tgk n mkn tp bila makan mmg sedap la hehehe so balik kl aku try wat...1st trial aku wat sawi tumis udang kering...time ni malas nk tumbuk, aku campak je tp xbrapa sedap sgt...arini plk aku tumbuk sebijik cam resipi mak mertua aku...tp kali ni aku tukar guna bayam hijau...best!!!!! juling bijik mata hahaha

kerang tu resipi smlm, kari tu lebih kari kambing smlm jgk...ikan hangus tu bkn resipi mak mertua aku tuuuuu

td ktorang lunch agak awal...kul 11pg dh siap masak semua dh...dh ada lebih kerang rebus smlm pastu kuah kari kambing yg baki smlm aku panaskan pastu campak telur rebus 3 bijik dlm tu...habis licin hubby bedal...duk tgh2 masak sempat lg berangan smpi ikan goreng hampir hangus tp ttp bangga sbb 2 ekor dh d habiskan ada lg 2 ekor dlm peti ais hehehe...pk utk masak esok plk...rasa cam nk wat  steamboat...guna periuk nasi blh ke?????

No comments: