Anak ibu syg

ibu syg sgt anak ibu, Muhammad Mizan Nurhakim

Friday, November 9, 2012

Kepak Ayam Goreng Sos Tiram

hallo hai rindu sgt kat blog...lama xpost or baca blog kawan2...skng ni dh nk dekat cuti sek mmg byk betul keje pastu campur plk bdk potato mmg xde masa la nk buka comp lama2...so arini curi masa nk cite2 hehehe sebenarnya dapur ari2 berasap tp xsempat je nk snap photo & share resepi...arini nk kongsi satu resepi yg hubby suke...resipi ni sebenarnya aku reka sbb dh boring asyik masak ayam kicap, ayam pedas je so aku letak sos tiram plk kali ni...aku letak nama dia 'ayam goreng sos tiram' sebenarnya ayam sos tiram tp d sebabkan aku ni penggemar ayam goreng jd aku goreng dlu ayam tu pastu baru taruk sos tiram kikiki...jom la usha resepi dlu

bahan2:

-  6 keping kepak ayam
-  2cm halia } dicincang
-  5 biji cili api
-  sedikit daun saderi } camni ke eja dia ehhh???
-  2 sudu kecil kunyit serbuk
-  2 sudu besar sos tiram
-  1 sudu kecik kicap manis
-  garam secukup rasa

cara2:
-  perap ayam bersama garam, kunyit dan halia selama sejam
-  goreng dalam minyak yg banyak + panas
-  bila kelihatan hampir garing, angkat dan toskan
-  masukkan dalam kuali berasingan, campurkan kicap manis dan sos tiram
-  kacau sempurna
-  angkat & taburkan dengan daun saderi serta cili api...best!!!

sedap d ratah begitu saja...yummy

lepas bersalin ni dh gian nk masak semua (sebenarnya xde alasan malas masak cam time pregnant aritu hehehe) ari2 duk reka resepi ikut cita rasa sendiri...sib baik skng ni hubby dh mula suka kan masakkan aku...pg la kedai mana2 pun dia mst akan ckp 'nor masak lg sedap' wah kembang mekar idung wife mu ni abg hehehe...next time aku share lg...slmat mencuba...bye2

No comments: