Anak ibu syg

ibu syg sgt anak ibu, Muhammad Mizan Nurhakim

Monday, November 19, 2012

Homemade Steamboat

hello olllsss...dh lama teringin nk mkn steamboat homemade nih tp sbb xde periuk steamboat so aku lambat2kan keinginan nk masak hehehe ari sabtu mlm aku n hubby bwk bdk potato kuar jln2 sbb bdk kecik tu boring duk umah je sepanjang ari :p (padahal makbapak yg nk berderat hehehe) dh alang2 kt carefour, aku terus je beli barang2 nk wat steamboat tu...lepas habis shopping singgah kat restoran deli best dlm carefour tu plk, tetiba jmp plk ngn sepupu aku ngn family dia kat c2 hehehe kt restoran tu mmg ada steamboat tp d sebabkan aku dh nk wat steamboat keesokan harinya, maka aku ngn hubby order nasi kepek ayam...mcm nasi ayam penyet / lalapan la ckit2 rasa dia...pastu hubby ajak tgk lampu round2 kl konon2 nk bg bdk potato happy kah3...balik umah dlm kul 11mlm ++ dh...lepas dh setel kemas umah semua, hubby sambung basuh baju baby, aku plk naik tdokan baby kat atas...lepas hubby dh siap, dia plk yg sambung tdokan baby pastu ngn dia2 skali tertdo hihihi...aku stay up kt library sbb kene key in data bdk dlm SPPBS...dlm kul 4pg ++ baru siap n blh tdo

esoknya hubby kejut smyang subuh lepas tu aku sambung tdo balik (ngantuk sihhh...smpi nk muntah rasa sbb ngntuk sgt) bgn tdo dh kul 11pg...semua dh ready, baby dh mandi & kain2 semua dh d jemur...rajin betui hubby aku arini ye keh3...aku bgn mandi2 pastu prepared breakfast...aku masak bihun goreng je...lepas tu terus je ready2 masak kuah tomyam utk mkn ngn steamboat...

lepas solat zohor, hubby ajak aku naik atas sbb dia nk wat keje dia kat library...so aku letak baby kat dlm bilik, bg lama ckit dia tdo sbb sejuk skit pasang aircornd tgh2 hari...masa kat atas, bunyi cam ada org bagi slm...rupa2nya makcik jiran kat depan umah aku dtg hantar roti jala ngn kuah kuzi ayam...aku pun bg la ckit steamboat tu wat balasan konon2nya la tp cam malu jgk sbb mst xsedap steamboat aku sbb ni 1st time aku wat kat umah...hemtam je la blalang...aku panggang kepak ayam sebagai menu tambahan...

ni dia resipi steam boat aku:

bahan2:
- 2 peket fish ball
- 1 peket fish cake (dipotong)
- 1 peket isi ketam
(aku xingat nk beli telur puyuh...udang mmg xbeli sbb xde udang yg segar time tu)
- sayuran kegemaran (aku guna pak choy, kubis, tomato & cendawan yg panjang2 tu)

bahan utk kuah:
- aku wat sama cam wat tomyam (tumis bawang merah, putih pastu masukkan air & stok tomyam, masukkan serai & daun limau purut, garam & perasa pastu buang serapah2 tu sbb nk guna kuah je utk steamboat)

ni antara bahan2nya...dh tinggal separuh sbb bg jiran ckit tp ttp xhabis utk makan 2 org

meriah x meja makan kami...byk sgt makanan sampai xtau nk mkn mana dlu :p

ni roti jala yg ciksah, jiran aku bg...sedappp kuah kuzi dia

grill chicken wing...menu tambahan...konon2 nk wat cam teppayanki la

sbb xde periuk steamboat, aku steam semua siap2 dlm periuk atas dapur :P menu ala2 japanese style ckit la kot arini lalala

ni menu mkn malam...chicken burger double cheese homemade jgk kui3

aku grill kan daging buger tu pastu bubuh cheese ngn tomato...siap


sebut pasal tomato teringat tomato aku yg comel dan baik tu...rindu sgt2 kt bdk tomato ibu...sorry syg ibu xdpt balik this week sbb ada hal yg xsetel lg, next week ibu balik pastu kita main sama2 ye...ibu, abah & baby rindu sgt kat along...syg anak ibu :(
 


No comments: