Anak ibu syg

ibu syg sgt anak ibu, Muhammad Mizan Nurhakim

Tuesday, July 30, 2013

Prawn Buttermilk with fresh vege

2 hari lepas aku cuba resipi baru...nmpk cam terliur plk tgk resipi prawn buttermilk kat blog2 so aku google resipi n terhasillah benda ini...nyum2...tp klu korang nk wat resipi ni mst wat dekat2 nk berbuka sbb takut udang tu terendam lama plk dlm kuah dia...lg satu prawn buttermilk ni aku dah olah sbb aku ni penggemar sayur so aku tambah sayur2 utk memeriahkan lg suasana hari raya (dan2 nk raya hihihi) jom try ni...

nyum2 aku suka sayur ngn udang tu...kuah tu takut nk mkn sbb takut 'mut2' coz ade cheese hihihi


Resipi Prawn Buttermilk with fresh vege

bahan2:

(a.) udang goreng tepung
- 18 ekor udang (aku mmg suka udang so lepas ni blh la tlg menggaru sama2 sbb gatal hehehe)
- sedikit black pepper & garam
- tepung gandum
- telur

cara:
- udang dibuang kulit & belah belakang
- perap udang dgn black pepper & garam
- celup udang dlm telur kemudian celup udang lg sekali dlm tepung gandung yg dicampur dgn sedikit blackpepper & garam
- goreng udang deep fry
- ketepikan

(b.) buttermilk source
- 2 sudu besar butter
- 1/3 bawang besar dipotong dadu
- 1 tangkai daun kari
- 3/4 cawan susu cair
- 5 tangkai cili padi (aku suka pedas, klu korang xthn pedas kurangkan)
- 2 keping keju cheesedale (nk lg melt tambah lg keju)
- garam & serbuk perasa

 cara:
- panaskan kuali, masukkan butter
- bila butter dh cair tumis daun kari, bawang besar & cili padi hingga garing
- tuangkan susu cair & bila hampir mendidih masukkan cheese
- perasakan dengan garam (p/s: aku tambah sedikit tepung jagung utk pekatkan kuah dia)

(c.) vege
- 1/2 batang brokoli
- 1/2 biji capsicum (saiz besar)
- 1 biji cili merah

cara:
- stim semua sayur td sekejap je...biar 1/2 cook

inilah tuan empunya diri...bestkan hehehe


akhir sekali campurkan kesemua bahan2 td (a, b, c) kemudian tuangkan dlm pinggan...aku xberapa gemar sgt prawn buttermilk ni sbb ada cheese maklumla berat badan dh turun ckit so syg klu xjg makan nnt naik balik badan aku yg 'cute' n 'slim' ni hahaha tp aku tgk hubby bersungguh2 makan...lepas satu2 dia makan smpi dia tanya aku 'blh abg ambik lg' alahai sian plk aku dgr mcm la aku marah dia mkn byk2...aku buat penat2 ni utk dia jgk...seronok bila tgk hubby mkn berselera hihihi

2 comments:

Lee said...

Hello Nadia, this coming to you dari Canada.
I suka your this prawn buttermilk. Ta'pernah tengok before. Looks sedap best.
Masuk mulut satu spoon boleh lupa nama mak, ha ha ha.
Ada sambal belachan to go with it?

Salam ceria selalu dan jangan lupa gembira di hati.
Bagaikan sentiasa kedengaran alunan lagu merdu.
Lee.

NadiaNatasha Norhusniyah said...

tq uncle lee...resipi ni sy google dari internet jgk cuma tmbh sayur je...pasni leh try...sambal blacan cam xbrapa nk ngam ngn resepi ni, klu spaggeti blh kot...slmt mencuba :)